Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Všichni doufáme, že lež se stane pravdou. Nestane.

Dnes jsem sledoval nedělní partii s panem Lipavským. Po jeho vstupu na téma schválení konce spalovacích motorů jsem opět slyšel stále stejný klam, ke kterému prostě musím něco napsat. Je to takové zoufalé volání.

Klam první: „Elektromobil je technologický pokrok.“ Jako jsme přešli na barevnou televizi, nebo na mobil, je zbytečné se bránit elektromobilitě. Ne, není to pokrok. Ač se to nezdá, před více než 100 lety tu soupeřili o prosazení elektromobily a spalovací motory. Elektromobil ten boj o efektivnější technologii prohrál. Důvodem je, že neumíme skladovat energii. Naše baterie jsou založeny na principu elektrické dvojvrstvy a tento princip z konce 18. století je žalostně neefektivní. Prostě se do baterií vejde jen velmi málo elektrického náboje. Lithiové baterie znamenaly pokrok, ale pořád jsou to jen pravnučky Galvaniho škubajících žabích nožiček. Jsme ve fázi, kdy jsme velice zdokonalili svíčku, ale žárovku jsme ještě neobjevili. A přitom chceme osvětlovat ulice měst. Zamyslete se nad tím, že je asi špatně, když auto pro svůj pohon potřebuje baterii stejné hmotnosti, jako je ono samo. To tu bylo naposledy u parních lokomotiv.

Klam druhý: „Elektromobil masově nahradí spalovací motory, stačí vybudovat infrastrukturu.“ Lež je v tom, jak hodně jsme klamáni, co to vlastně znamená. Pokud bydlíte v rodinném domě tak většina z vás má k domu vedené připojení do sítě, které nedokáže přes noc plně nabít elektromobil. Jenže přebudovat elektrickou síť tak, aby tuto jednoduchou podmínku rozvodná síť splňovala pro všechny současné domácnosti neboli, že každý, kdo má auto si ho přes noc dobije, je prostě nepředstavitelně nákladné. Tak nákladné, že se to nedá zaplatit. Trvalo by to desetiletí náročných investic. O nabíječkách veřejných ani nemluvě. Prostě dobíjení bude při masovém nahrazení pro všechny automobilisty nedostupné. Nehledě na to, že bychom potřebovali několik dalších Temelínů jenom pro tyto nabíječky. Do roku 2035 ani nedostavíme dva další bloky k tomu současnému. Žádný z aktivistů, či politiků nikdy nevyčíslil, jak se to udělá. Pokud to i ví, pak ví, že to nejde.

Klam třetí: „Elektromobily zlevní“. Toto přesvědčení vychází z mylného předpokladu, že pokud se něco začne vyrábět masově, pak to zlevní. Tohle ale neplatí vždy. Pokud řezbář ručně vyřeže dřevěné šachové figurky, budou drahé. Pokud je budeme vyrábět strojově ve velkých sériích, pak zlevní. To je sice pravda, ale ne, pokud je budeme vyrábět z diamantu. Pak nezlevní, ale naopak zdraží. Bude-li po diamantu velká poptávka, protože z nařízení EU se dřevěné figurky musí nahradit diamantovými, pak sice nejprve zlevní, ale následně zdraží, protože cena diamantu, který bude rychle na trhu vyprodán, prudce stoupne. A to je přesně případ elektromobilu. A nemyslím tím jenom ono nešťastné lithium, ale například kovy vzácných zemin. Tyto lanthanoidy, o kterých dosud většina studentů netušila, proč zabírají horní část těch dvou nanicovatých dolních řádků periodické tabulky prvků, jsou totiž pro elektromobily nezbytné. A více než 85 % světových zdrojů drží Čína. A tak ještě hodně uslyšíme o Samariu a Neodymu, ale zřejmě v podobné souvislosti jako v současnosti slyšíme o ruském plynu. A tak budeme v naprosto bezvýchodné závislosti na Číně, která nás bude držet v šachu a zcela diktovat cenu na trzích. Žádný politik, aktivista ani novinář dosud nesdělil pravdu o tom, kde je budeme brát.

Klam čtvrtý: „Pomůžeme tím planetě“. Ne, nepomůžeme. Evropa, která jediná produkci CO2 snížila už nemůže udělat nic pro to, zda zastaví, nebo urychlí oteplování. Protože vliv jakéhokoliv kroku Evropy na světovou produkci CO2 je zcela marginální. Čína staví uhelné elektrárny tempem jednu za týden. Čína, Indie, USA a několik dalších rozhodnou. A Čína už rozhodla, že nejméně dalších 20 let její produkce CO2 poroste. Tempem mnohem větším, než my „ušetříme“. Navíc ekonomické harakiri Evropy způsobí (a už způsobuje) přesun průmyslové produkce právě do Číny, nebo Indie. Tuny materiálu se pak budou dovážet do skomírající Evropy. A to bude tedy cvrkot až nákladní lodě šlápnou na plyn! Podobně už jsme to udělali s ocelí. Díky pseudo-ekologickým emisním povolenkám jsme zlikvidovali většinu evropských oceláren. A tak nyní tuny oceli vozíme z Číny za nárůstu produkce CO2.

Jsme krmeni gobbelsovskými propagandistickými nepravdami a doufáme, že se lež stane pravdou. Připomínáme situaci mnoha současných Rusů, kteří tuší hrůzu schovanou za oficiální propagandou a doufají, že to nějak dopadne dobře. Ale nedopadne. I my doufáme, že se lež stane pravdou, nebo, že to někdo zastaví. Ale lež se nestane pravdou. A nikdo, kromě nás to nezastaví.

Autor: Jaroslav Šmahel | pondělí 13.6.2022 0:07 | karma článku: 42,55 | přečteno: 1865x
  • Další články autora

Jaroslav Šmahel

Společenstvo hluchých

Také se vám zježily chlupy na zádech, když včera promluvil kancléř Scholz. Mně ano. Jenže toto zježení má trochu hlubší důvody. Nikdo totiž pořádně neposlouchá. Ani Putina, ale zdá se že ani kancléře Scholze.

8.3.2022 v 21:06 | Karma: 33,86 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Politika

Jaroslav Šmahel

Společenstvo strachu

Také jste sledovali shromáždění na Václavském náměstí s projevem prezidenta Zelenského a také vám na tom něco přišlo špatně? Chvíli jsem nevěděl co, ale pak mi to došlo: lžeme sami sobě a jsme v tom podobní lidem v Rusku.

4.3.2022 v 21:53 | Karma: 40,29 | Přečteno: 4157x | Diskuse| Politika

Jaroslav Šmahel

Společenství hanby

Evropa reaguje, demonstruje, je sjednocená. Reagujeme na válku na Ukrajině, ale přehlížíme ještě jinou válku v týlu Evropy. Možná proto, že má být přehlížena.

28.2.2022 v 7:35 | Karma: 22,79 | Přečteno: 765x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 4
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2031x
Učím matematiku a fyziku na gymnáziu. Vyznáním jsem křesťan. Mám rád Českou Republiku a záleží mi na ní.

Seznam rubrik